De geschiedenis van de taximeter

Taxi Boxtel

De taximeter bestaat uit twee delen: ten eerste de taxibedrijven die een vergunning hebben van de bevoegde autoriteiten om te pendelen en op elektriciteit rijden, en ten tweede de openbare taxi’s, die op een gewone verbrandingsmotor rijden en niet als eigen-elektriciens worden beschouwd. Het eerste systeem is terminal-to-terminal en bekend als het stipendiumsysteem, is analoog van aard. De regels voor de bezetting van de taxi’s zijn in heel Europa vrijwel gelijk. In de meeste Europese landen werd de standaard taximeter (fabrikanten) in en om lineair vastgesteld op de ouderwetse manier van meten, met behulp van muziekschijven, zilveren schijven of stenen schijven, en nu met behulp van op deze manier ruimtezuilen (cilindrische opstelling van 8, 10, 12, of 24 volt edometers). Taxi’s in China worden meestal aangedreven door diesel of, minder gebruikelijk, door elektriciteit. Een taxichauffeur in China zal waarschijnlijk geen water naar het riool of naar de stoep brengen, omdat dit een explosie van de traagheid van personen en een onaanvaardbaar risico voor de buren zou betekenen. De Chinezen meten de taxi’s niet met een meter in de normale zin, maar met een “citer”. Deze citer wordt gemeten aan de hand van de afstand tussen de twee uiteinden van de taxi’s. De taxi’s in Frankrijk die hun traject op bepaalde punten hebben vastgelegd, toevallig in Ripoche of in Allecool, meten hun snelheid als de nationale maximumsnelheid, terwijl die in Allecool de snelheid meten volgens de afstand in rechte lijn.

In de meeste oude taxi’s kon men drie zitplaatsen vinden, respectievelijk op de achterste, eerste en tweede rij. De derde rij, tweede rij of coupé was niet altijd de zitplaats van keuze, vooral als de passagier een kind was of een vreselijk mager iemand. De achterbank kon worden neergeklapt om een tafel te vormen. Sommige taxi’s hadden bar- of koffietafels op de achterbank, waaraan vaak multifunctionele krukken waren bevestigd. De Engelse automobiele taxi’s hadden, zoals hun naam al deed vermoeden, natuurlijk een andere vorm dan hun Franse tegenhangers en waren bedoeld om meer mensen te vervoeren dan de kleinere taxi’s, die slechts twee passagiers konden vervoeren.

In vele opzichten dienden deze taxichauffeurs de gemeenschap als leveranciers van een essentiële vervoerdienst in een situatie waarin het openbaar vervoer moeilijk te exploiteren was en niet altijd beschikbaar was. Zoals elk bedrijf opereerde de taxiproducent op basis van winst en was de dienst die zij verleenden van secundair belang in hun gedachten en waren Cat and Mouse straatraces, die opwindend amusement waren tijdens de dagen van de races in trams, hun amusement. Vanaf de jaren 1870 nam de bevolking van de stad echter dramatisch toe, en de beschikbare parkeerplaatsen voor de nieuwe voetgangers (eleacons, in de terminologie van de taxi’s) waren ontoereikend om te voorzien in het toenemende aantal voetgangers en fietsers dat regelmatig de straten overspoelde.

De eerste taxistandplaatsen die op straathoeken stonden om het verkeer van plaatselijke bestemmingen en privé-vertrekken gade te slaan, bestonden bijna niet. De radiale indeling was ongebruikelijk en de straat was over het algemeen eenrichtingsverkeer, hoewel er af en toe lanen waren. Omlopen werd zelden gedaan en de taxameter was, voor het grootste deel, het enige middel om een onderscheid te maken tussen de inkomsten uit verkoop en die uit verkoop.

De vroege taxameters waren over het algemeen handmeters en konden alleen betalingen in platina-koper accepteren. De volwassen taxameters konden betalingen tot 1.000ands aanvaarden.

In de meeste grote steden waren de taxi’s te vinden in de drukke zakenwijken van de stad. Het stads- of gemeentebestuur verdeelt de plaatsen voor bepaalde vormen van openbaar vervoer en parkeren onder bepaalde exploitanten. De stad begon dus grote bedragen van haar middelen voor openbaar vervoer te investeren in het openbaar vervoer, in afwachting van een toename van het aantal toeristen. De stedelijke autoriteiten waren zich er dus terdege van bewust dat taxi’s een essentiële tegemoetkoming waren aan toeristen die zich van de ene plaats naar de andere wilden laten vervoeren. Een bezoeker moet een zeker zelfvertrouwen hebben, dat men moet ontwikkelen om in een wereldland succes te hebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *